31.03.2023

Isplati li se za prodaju nekretnine angažirati agenciju?





Nakon 20 godina provedenih u svijetu nekretnina uvidio sam koliko koraka mora napraviti prosječan kupac nekretnine (zemljišta ili kuće) da bi pronašao ono što traži, odnosno da bi, nakon što nađe nekretninu za koju je zainteresiran, ustanovio je li ta nekretnina doista ono što traži.


Zašto je tome tako?

Vlasnici nekretnina kao prodavatelji samo žele prodati svoju nekretninu i spremni su kupcima po istini reći baš sve što o njoj znaju. No, pitanje je je li to kupcima dovoljno?

Tako iz perspektive kupca prodavatelji vrlo često nisu u mogućnosti dati točnu ili potpunu informaciju o nekretnini koju prodaju, i to ne zbog toga što bi nešto željeli sakriti, već stoga što svim informacijama koje bi mogle zanimati kupca naprosto ne raspolažu, a najčešće i ne znaju koje bi to informacije mogle kupcima biti zanimljive ili kako do njih doći.

Ako se nisu prije, tada se neki prodavatelji obrate Agenciji za nekretnine, vjerujući da je na taj način problem riješen.

No, ne želeći omalovažiti ničiji rad, stručnost ili zalaganje, nisu svi agenti, unatoč najboljim namjerama, dovoljno stručni niti raspolažu potrebnim znanjima i iskustvom kako bi mogli adekvatno obraditi dokumentaciju nekretnine i ovisno o tome nekretninu na ispravan način prezentirati zainteresiranim kupcima.

To je posebno uočljivo kod prodaje kuća ili zemljišta, kod prodaje stanova taj problem nije izražen u tolikoj mjeri.

U prethodnim blogovima 
Govore li agenti vlasnicima istinu o cijeni njihove nekretnine? (prima-nekretnine.hr)Govore li agenti vlasnicima istinu o dokumetaciji njihove nekretnine? (prima-nekretnine.hr) dotakli smo se problematike procjene vrijednosti nekretnine i kompletiranja dokumentacije nekretnina, a to je samo dio posla koji je potrebno odraditi da bi se nekretnina pripremila za prodaju i na ispravan način prezentirala kupcima.

Pa kako onda pripremiti nekretninu za prodaju?

Usporedimo to sa prodajom auta:

Odlučili ste prodati svoj auto pa ćete prvo posjetiti mehaničara da sredi sve „čudne zvukove“ i napravi servis. Zatim ćete auto odvesti limaru da sredi sve sitne ogrebotine, pa da auto bude kao nov. Nakon toga detaljno ćete oprati auto iznutra i izvana. Na kraju, auto ćete sa svih strana poslikati, popisati kilometražu, servisnu povijest i objaviti oglas.

A kako to izgleda kada se prodaje nekretnina?

Nekretnina se poslika (ako je u pitanju zemljište, često niti to), navede se kvadratura, cijena i to je to, pa onda oglasi glase otprilike:

„Prodajem zemljište sa lijepim pogledom i najzelenijom travom u kraju, površine 1000m2, cijena 100.000,00 €“

Što kupac može vidjeti iz takvog oglasa? Ništa, pa baš i da je zemljište poslikano sa svih strana.

A što kupca zemljišta zanima, ili bi ga trebalo zanimati? Mnogo više:
  • Kolike su dimenzije zemljišta – širina i dužina
  • Što se može graditi – katnost, dimenzije zgrade, orijentacija, zelena površina, parking
  • I konačno, zašto cijena od 100.000,00 €…

Kod kuća sve isto kao i kod zemljišta (naravno, kuća je na zemljištu izgrađena), i još:
  • Je li moguća dogradnja,
  • Koliko je moguće dograditi,
  • Smijem li urediti tavan u potkrovni stan,
  • Smijem li promijeniti krov, prozore,
  • Smijem li izgraditi garažu…

Kod prodaje stanova broj pitanja je možda nešto manji, no odgovori su podjednako važni, ako ne i važniji, pa tako treba znati:
  • Ima li zgrada građevinsku dozvolu,
  • Ima li uporabnu dozvolu, i od kada je,
  • Zatvorena je terasa, je li legalizirana,
  • Dio tavana pretvoren je u sobu, je li to sve ako treba…

I tada se tjedan, dva nakon što je oglas objavljen javlja ozbiljan kupac zemljišta, rješava stambeno pitanje svoje obitelji. Gradio bi kuću, nekoliko odvojenih stambenih jedinica, ostavio bi stanove za djecu. Zemljište mu se sviđa, cijena je ok, kupovinu mora obaviti brzo, aplicira za poticaje…

Da bi znao je li to zemljište podobno za ono što namjerava graditi, pitao je prodavatelja o mogućnostima gradnje, prodavatelj nije mogao reći puno, osim da je „siguran da će sve biti u redu, svi susjedi su gradili što je tko htio, nitko nije imao nikakvih problema“.

I…., ode kupac… Zašto? Jer nije dobio pravu informaciju, a sam nije imao vremena niti resursa da do potrebnih odgovora dođe, a vrijeme je isticalo...

Odgovor na pitanje iz naslova najlakše će dati ljudi koji su angažirali agencije za prodaju svojih nekretnina, i odgovori će, naravno, biti različiti kao što su različite i agencije koje na tržištu posluju.

Upravo zato društvo Prima nekretnine daje sve od sebe da s jedne strane prodavateljima olakša prodaju nekretnine, a s druge strane da kupcima omogući da kupe upravo onakvu nekretninu kakva će zadovoljiti sve njihove potrebe.


U slijedećem blogu: A kako to izgleda iz perspektive kupca?